ono

Opstellingen tonen wat speelt in de onderstroom

Playmobielopstelling

Stilstaan bij het verhaal van de organisatie maakt dat je gebeurtenissen en ervaringen bij elkaar brengt en leert zien als een samenhangend geheel.

Werkneemster komt bij ons omdat ze vastloopt in een bedrijf waar ze als schoolverlater actief kon meeschrijven aan het verhaal. Onderstaande opstelling toont hoe de nieuwe overnemer contact verloren is met de medewerkers en met het verhaal van de organisatie.

Oude medewerkers mogen geen contact meer hebben met de stichter van het bedrijf en nieuwe werknemer vlucht naar concurrentie/leverancier waar ze betrokken kan meeschrijven aan een ander verhaal. De cijfers van de onderneming kleuren voor het eerst in jaren rood.

Medewerkers die een veilige hechting kennen en erkend worden in het verhaal dat ze reeds meeschreven met vorige zaakvoerders, zorgen ervoor dat hun wortels grond zullen geven.

Wanneer je niet erkend wat ze reeds neerschreven, ontken je ook hun bijdrage aan het succesverhaal. Mensen voelen zich niet gezien en zullen in dat geval tonen dat ze hard werken, maar intern hebben ze mogelijks reeds ontslag genomen.

Het vraagt van jou, als ondernemer/overnemer, een basishouding van stimuleren van professionaliteit dat inwerkt op de inzet en professionaliteit van de medewerkers in kwestie. Wanneer je hen erkend in wat ze reeds voor het bedrijf betekenden gaan leden zich vrij voelen om te laten zien wat ze gedaan hebben en helpen schrijven aan een nieuw verhaal (jouw verhaal) zonder dat ze hun gevoel van zelfrespect verliezen.

Belangrijk is dat mensen zichzelf ervaren in relatie tot de ander en zich deel voelen in het geheel zodat ze bereid zijn zich volledig voor jou en jouw organisatie te geven en van binnen uit betrokken en geïnspireerd zijn en zich maximaal aansluiten bij jouw verhaal.

Ervaar jij moeilijkheden met jouw team? Aarzel dan niet vrijblijvend een intake gesprek aan te vragen om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen. Zowel als werkgever als als werknemer.

Isabelle Demol info@talpa-coaching.be, info@ono.be; 0475 52 12 47.