ono

Dankbaarheid

"Jouw kracht als werkgever zit in het ontvangen

Werkgevers verstevigen hun relaties met hun medewerkers in het ontvangen en niet enkel in het geven.

Werkgevers zijn geconditioneerd om te geven. Sla de krant open, zet de radio of tv aan, open je mailbox,… overal worden werkgevers geconfronteerd met geven, geven, geven,… Dat hoort bij werkgever zijn, maar wat de relatie met de medewerkers nog meer versterkt is ontvangen.

Ontvangen vraagt moed. Vele werkgevers hebben het gevoel dat ze macht uit handen geven als ze ontvangen, dat ze bij hun medewerkers in het krijt zullen staan. “Niets aannemen maakt ook geen verplichtingen om nog meer te geven” redeneren velen. Niets is minder waar. Alles op eigen kracht doen put uit. Dat is wat we zien bij vele werkgevers. Ze zijn (het) moe, hebben het gevoel de controle te verliezen, krijgen relationele problemen op het werk én thuis, raken verslaafd aan drank en tegenwoordig ook aan drugs, … Dit klinkt grof, maar dit is wat ik hoor in mijn praktijk. Dit is de zelfgecreëerde eenzaamheid van de ondernemer.

“Jouw kracht als werkgever zit in het ontvangen

Tuurlijk moet een werkgever kunnen geven en alles start ook met geven, maar wanneer je ook kan ontvangen ontstaat een evenwichtige relatie van geven en ontvangen.

In mijn periode als werkgever voelde ik mij comfortabeler met geven dan met ontvangen. Ontvangen gaf me een gevoel van onzekerheid. Het maakte me kwetsbaar en misschien verloor ik daar wel wat macht. Vanbuiten straalde ik kracht uit, maar de vraag is of die stevigheid ook vanbinnen aanwezig was? (nog steeds voel ik twijfel als ik zoiets op papier zet) En toch…

Werknemers komen niet meer werken voor enkel een goed loon en de garantie op een levenslange loopbaan in jouw bedrijf. Ze willen geen werknemers meer zijn, maar medewerkers en zo ook meerwerkers. Ze willen iets betekenen in het groter geheel en hiervoor heb je net die evenwichtige relatie nodig. En hier zit het hem. Door te ontvangen kan je meer en meer geven en deze keer zonder zelf leeg te raken. Ontvangen maakt je sterker!

Ontvangen hoeft niet persé onder dezelfde vorm te zijn. Het is een utopie te denken dat meerwerkers jouw een 13e maand gaan uitkeren of ervoor zullen zorgen dat ook jij recht hebt op maaltijdcheques, een chique BMW onder je poep, … Meerwerkers geven graag in feedback, in meedenken, gehoord worden, klantgericht handelen, nieuwe processen helpen uitwerken, … Wat jij hiervoor kan geven is erkenning.

Geven en ontvangen hoeft ook niet altijd in balans te zijn. Het is helemaal ok om als werkgever een periode meer te geven dan te ontvangen of andersom. Zolang er op lange termijn balans is.

Geven en ontvangen tussen werkgever en werknemer is een gedeelde verantwoordelijkheid. Alleen door evenwicht is er balans. Eens er een natuurlijke balans is van geven en nemen tussen jou en jouw werknemers ontstaat de rust waar jij als werkgever naar op zoek bent.

Isabelle Demol
ONO.be

isabelle@ono.be
0475 52 12 47