ono

Mijn werknemers zijn (weer) ziek

Vrijdagmorgen 17 augustus, net 1 werkdag gehad na deugddoende vakantie en ik tel reeds 3 gesprekken met ondernemers die in de “jus” zitten met werknemers die niet komen opdagen. Eentje heeft rugpijn, eentje burn-out en eentje een nekwervel die vastzit. (laten dit nou net drie niet-bewijsbare ziektes zijn…) De 3 zelfstandige bedrijfsleiders zitten met de handen in het haar, liggen na eerste werkdag al wakker over hoe ze de hoge kosten voor het ziekteverzuim gaan dragen, eventuele ontslagvergoedingen en tegelijkertijd hoe ze hun werk in godsnaam gaan rondkrijgen.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om zijn/haar medewerkers te begeleiden door goed leiderschap, aan te geven wat goed is voor het bedrijf en de werknemers hierin te faciliteren en te begeleiden.

En toch… ook de werknemer heeft de verantwoordelijkheid zijn eigen carrière in handen te nemen en ervoor te zorgen dat hij/zij sappig blijft op de arbeidsmarkt. Het is niet meer zo dat je op je 15e nadenkt over wat je gaat doen en dat dan de komende 40 jaar dat ook effectief gaat doen. In een steeds veranderende arbeidsmarkt moet de werknemer zelf ook nadenken over zijn/haar 2e en 3e carrière. Het is dus niet alleen de werkgever die moet faciliteren en aangeven wat voor arbeid hij precies nodig heeft en op welke manier hij het ziet. Het is de werknemer zelf die zijn carrière in handen moet nemen en ervoor moet zorgen dat hij opgeleid is voor de benodigde arbeid binnen of buiten de organisatie waar die nu werkt.

Oprechte communicatie is nog te veel taboe

Werkgevers en werknemers die meer aandacht besteden aan open communicatie zonder oordeel en met wederzijds respect krijgen meer vat op hun medewerkers en vormen zo een performanter team wat ongetwijfeld tot meer succes gaat leiden.

Werknemers die zich aanpassen aan de steeds veranderende arbeidsmarkt om mee te zijn met de evoluties en om een drijvende kracht te zijn die deze verandering stuwt krijgen veel meer kansen, zijn gelukkigere en worden gegeerd op de arbeidsmarkt. Elke ondernemer wil immers dynamische, ondernemende en creatieve krachten in zijn team!

Werknemers moeten durven open communiceren met hun leidinggevende en moeten durven aangeven waar ze naartoe willen ook al willen ze uit het bedrijf groeien. Werkgevers moeten hier durven in meegaan en beseffen dat dit ten goede van hun bedrijf komt want wat heb je aan werknemers die niet komen opdagen en meer ziek zijn dan aanwezig?

Kritische succesfactoren

De meest kritische succesfactor voor een goede samenwerking tussen werkgever en werknemer is open communicatie zonder oordeel. Dit samen met aanpassingsvermogen, openheid voor feedback, relativeringsvermogen en leervermogen in het algemeen zorgt voor succes voor zowel de werkgever & werknemer als voor de organisatie.

Persoonlijke aanpak

Steeds meer en meer bedrijven gaan hiervoor trajecten aan in ons loopbaancentrum. Team coaching bij ono begint waar het voor gewone loopbaancentrums ophoudt. Het draait bij ons niet om invullijstjes en werkboeken en alles wat saai is. Hier is er leven in de brouwerij! We streven naar performante teams en dit met persoonlijke aanpak. We zorgen ervoor dat er gemeenschappelijke doelen zijn, definiëren de gemeenschappelijke waarden van het bedrijf, zetten werknemers en teams in hun kracht, werken aan samenhorigheid, boosten verkooptechnieken en communicatie in het algemeen,… We zorgen ervoor dat beide werkgevers en werknemers het roer in eigen handen nemen en fier zijn op het bedrijf en dit ook naar buiten dragen… of… dat ze uit eigen initiatief het bedrijf verlaten… zonder ziekte!

Wil je ook meer weten over coaching in uw bedrijf? Laat het ons weten!

Coaching in uw bedrijf kan met de KMO-portefeuille en met loopbaancheques. Bedrijven kunnen coaching aanbieden aan zichzelf en hun werknemers voor 80 euro voor 8 u. ipv 1.331 euro.